Onze tool waarmee u uw toestemming voor ons gebruik van cookies kunt beheren, is tijdelijk offline. Daardoor kunnen sommige functies waarvoor uw toestemming voor het gebruik van cookies nodig is, mogelijk ontbreken.
STEFANIE WURST
"MIJN WENS: ÉCHT EEN VERSCHIL MAKEN."
In een recent interview vertelde je dat voor klanten met name transparantie en meetbaarheid belangrijk zijn als het om duurzaamheid gaat. Alleen dan kunnen zij milieubewuste keuzes maken. Is dat wat je wilt bereiken met je werk?
Stefanie Wurst: Mijn doel is om echt te weten en te begrijpen wat de duurzaamheidsstrategie van BMW Group is, er mijn eigen bijdrage aan te leveren en die boodschap dan uit te dragen – intern en extern. Ik wil iedere medewerker in onze organisatie en ons dealernetwerk aanmoedigen om met klanten te praten over dit essentiële en complexe onderwerp. We moeten samen als doel hebben om met feiten onze klanten te overtuigen dat BMW Group voorop gaat op het gebied van duurzaamheid en haar eigen bijdrage levert aan deze belangrijke sociale kwestie.
Is er een bepaalde reden of iets dat je heeft getriggerd om je in te zetten voor duurzaamheid? Wat was jouw persoonlijke aha-erlebnis?
Stefanie Wurst: Precies 30 jaar geleden schreef ik mijn eindscriptie over "ecologiegerichte marketing". Die ging onder andere over het circulaire product, hoewel de termen 'circulair' en 'duurzaamheid' toen nog helemaal niet veel voorkwamen. Ik groeide op in de jaren 80, toen in Duitsland de milieubeweging opkwam. Ergens in die tijd besefte ik dat dit een belangrijk thema was. Een recente aha-erlebnis was toen ik het Duurzaamheidsconvenant van alle Nederlandse dealers ondertekende in aanwezigheid van Pieter Nota en Jean-Philippe Parain. Toen dacht ik: "WOW, dit gebeurt echt. Wat ik doe heeft echt effect!"
De prestaties in Rotterdam en de impact daarvan op andere grote steden in Europa zijn fascinerend om te zien. Stel, je komt Oliver Zipse, Chairman of the Board of Management van BMW AG, tegen in de lift. Jullie hebben het over verschillende projecten en hij vraagt: "Op welke manier kan ik jou ondersteunen?" Je hebt één minuut om te antwoorden. Wat zou je dan zeggen?
Stefanie Wurst: De eerste circulaire MINI zou een briljant project zijn... een MINI gemaakt van 100% gerecyclede materialen of 100% recyclebaar.
Hoe groot is de rol van duurzaamheid en urban mobility in je huidige functie als Head of MINI?
Stefanie Wurst: Het team van MINI en mijn voorgangers hebben het geweldig gedaan. Ik kijk er al helemaal naar uit om het thema ‘BIG LOVE FOR THE PLANET’ verder te ontwikkelen, er meer nadruk op te leggen en het breder te communiceren. MINI maakt ook een duidelijk statement met het doel om per 2030 een volledig elektrisch aanbod te hebben. De elektrische MINI Cooper is al enorm belangrijk in ons modellenaanbod en maakt een steeds groter deel uit van het totaal aantal verkochte MINI's per jaar – wat dan weer enorm belangrijk is voor de BMW Group. Nog een mooi MINI statement dat aansluit bij duurzaamheid: “MINI is ontstaan uit een crisis". Het oorspronkelijke credo van MINI was economisch gebruikmaken van grondstoffen en beschikbare ruimte. Sterker nog: MINI is in de stad als een vis in het water. Daar spelen CO2 uitstoot en duurzaamheid een extra grote rol, want er wonen veel mensen dicht op elkaar. Bij MINI en duurzaamheid komt alles samen: merkwaarden, sociale ontwikkeling en een samenhangende productbeleving. Een uitspraak van mijn voorganger blijft me altijd bij, die vat het heel goed samen: "Elke dag wordt de wereld een stukje meer MINI".