LATEN WE MEER DOEN MET MINDER.

We MINImaliseren waar het maar kan, voor een nog betrouwbaardere en duurzamere rijbeleving. Met MINImaliseren bedoelen we het beperken van de hoeveelheid afval, de benodigde energie en de CO2 emissie per voertuig gedurende de gehele levensduur. Dat strookt ook met onze visie voor een pure dynamiek. We gaan voor een vooruitstrevende balans waarbij de bekende prestaties en het iconische design van MINI samengaan met goede milieuvoorwaarden. Door onze impact te verkleinen, zorgen we ervoor dat jij die van jou ook kunt verkleinen.

MINI duurzaamheid - meer doen met minder - geen uitlaatgassen MINI duurzaamheid - meer doen met minder - geen uitlaatgassen

ONTMOET URBAN-X BY MINI.

URBAN-X is in 2016 door MINI opgericht en heeft zichzelf inmiddels gevestigd als een toonaangevend start-up-platform voor stedelijk technologie. Het biedt ondersteuning op maat aan beginnende entrepeneurs die het stedelijke leven willen verbeteren met gedurfde klimaattechnologieën.

In slechts zeven jaar tijd is URBAN-X al met meer dan 100 start-ups een partnerschap aangegaan op het vlak van mobiliteit, gebouwen, energie en maatschappij. Het heeft ze geholpen om hun innovatieve, duurzame oplossingen te ontwikkelen en sneller te laten groeien, en zo de basis te leggen voor zakelijk succes.

EEN TRADITIE VAN TRANSITIE.

De nieuwe elektrische MINI familie staat voor een nieuw tijdperk met een meer duurzame, meer verbonden MINI die nog steeds anders durft te zijn. Met een leervrij interieur, minder chromen details en geïntegreerde geavanceerde digitalisering laat hij zien hoe MINI zichzelf opnieuw uitvindt voor een volledig elektrische toekomst.

MINI duurzaamheid - MINI Cooper SE - MINI Countryman SE MINI duurzaamheid - MINI Cooper SE - MINI Countryman SE

Ontworpen voor recycling.

LEERVRIJE STOELBEKLEDING.

Alleen elektrisch rijden is niet genoeg. Onze nieuwe generatie MINI modellen heeft volledig diervrije bekleding voor de stoelen, het stuur en de transmissiehendel. Dat zijn bijvoorbeeld kunstleer van polyvinylchloride (PVC) en textiel gemaakt van duurzame en deels gerecyclede materialen zoals PET-flessen en industrieel afval. De zo ontstane stof voelt niet alleen prettig aan en ziet er mooi uit, maar is ook nog eens heel duurzaam. Bij de productie worden minder schadelijke stoffen gebruikt en komt 85% minder CO2 vrij in de gehele waardeketen. Ook is er geen sprake van ontbossing of dierenleed. 

MINI duurzaamheid - bekleding zonder leer - nieuw textiel
MINI duurzaamheid - bekleding zonder leer - nieuw textiel1
MINI duurzaamheid - bekleding zonder leer - nieuw textiel
MINI duurzaamheid - bekleding zonder leer - nieuw textiel1

DASHBOARD EN DEURPANELEN MET GERECYCLEDE STOFFEN.

Als onderdeel van onze inspanning voor het gebruik van meer duurzame materialen zijn het dashboard en de armsteunen op de portieren nu bekleed met een hoogwaardig gevlochten textiel van gerecycled polyestergaren. Na een innovatief proces, waarbij 92% van het gerecyclede polyester wordt omgezet in een 2D geweven stof, gebruiken we dit garen voor de bekleding op delen van het dashboard en de deurpanelen. Het geeft het interieur een gevoel van warmte en vormt ook een perfect oppervlak voor digitale projecties. Bij dit proces is ca. 98% minder water nodig dan bij de verwerking van katoen en reduceert de CO2 emissie met zo'n 80% ten opzichte van conventionele polyesterverwerking. 

MINI duurzaamheid - gerecyclede stoffen - dashboard en deurpanelen1

SECUNDAIR ALUMINIUM OP DE EERSTE PLAATS. 

Met het oog op de mogelijkheden voor zuinig gebruik van grondstoffen en terugwinbaarheid, gaan wij bij het designproces en productontwikkeling altijd uit van 'secundair first'. MINI zorgt ook voor minder CO2 emissie in de toeleveringsketen door het gebruik van aluminium. Voor de wielen van onze nieuwe MINI Countryman modellen wordt bijvoorbeeld tot 70% hergebruikt aluminium gebruikt, afkomstig van aluminiumschroot. In combinatie met de gebruikte groene stroom besparen we zo'n 90% van de benodigde energie in vergelijking met de productie van primair aluminium. Er is nog een voordeel. De productie van secundair aluminium vermindert de emissie van broeikasgassen met 95%. 

MINI duurzaamheid - secundair aluminium - wielen
MINI duurzaamheid - secundair aluminium - wielen1
MINI duurzaamheid - secundair aluminium - wielen
MINI duurzaamheid - secundair aluminium - wielen1

OP WEG NAAR NUL.

MINI duurzaamheid - overzicht - groene scheidslijn
MINI duurzaamheid - geen uitstoot - snelle feiten

80% CO2

minder emissie in 2023

MINI duurzaamheid - klimaatneutraalheid - zonnepaneel

11.500 zonnepanelen

op het dak van de MINI fabriek in Oxford zorgen voor 2,7 gigawatt aan groene stroom op jaarbasis

MINI duurzaamheid - klimaatneutraalheid - opladen

29 minuten

om van 10%–80% op te laden met een DC-snellader

MINI duurzaamheid - overzicht - groene scheidslijn - onder

DUURZAME INSPIRATORS.

Iedereen kan een rol spelen bij het verduurzamen van MINI. In onze interviewserie benadrukken we de duurzame bijdrage die verschillende mensen bij MINI leveren – en de motivatie die hen inspireert.

MINI duurzaamheid - Sustainable voices - interviews met MINI experts MINI duurzaamheid - Sustainable voices - interviews met MINI experts

ZO WORD JE EEN DUURZAME MINI RIJDER.

MINI duurzaamheid - MINI rijders - tips MINI duurzaamheid - MINI rijders - tips

Hoe kunnen automobilisten het milieu helpen?

Wat kan je doen om je dagelijke ritten duurzamer te maken? Met milieuvriendelijke rijgewoontes kan je het milieu helpen. Ook kan je geld besparen en ben je veilig onderweg. Bekijk enkele gemakkelijke manieren van positieve verandering – van voor de aanschaf van de auto tot het gebruik en onderhoud ervan.

INSPIRATIE.  DAT IS WAT ONS VOORUIT BRENGT.

Projecten, verhalen en samenwerkingen – geïnspireerd door onze motivatie om het beter te doen en om meer te doen – voor ons allemaal én de planeet.

Veel gestelde vragen.

De belangrijkste grondstoffen voor de hoogvoltage-accu zijn kobalt, lithium, grafiet en nikkel. De ommanteling van de hoogvoltage-accu is gemaakt van aluminium. MINI (BMW Group) spant zich in voor een toeleveringsketen die verantwoordelijk en duurzaam is en die voldoet aan onze eigen hoge ethische en mensenrechten standaarden. Elke leverancier moet informatie verstrekken over de implementatie van milieu-, sociale en bestuursnormen, inclusief respect voor mensenrechten en het verbod op dwangarbeid.
We werken nauw samen met belangrijke leveranciers van grondstoffen om ervoor te zorgen dat alle materialen op verantwoorde wijze worden gewonnen, zowel om het milieu te beschermen en te verbeteren als om de veiligheid en het welzijn van de werknemers op elk punt in de toeleveringsketen te waarborgen. We blijven ook onze logistieke operaties stroomlijnen om de impact van het transport van onderdelen naar onze fabrieken te verminderen.

De sociale en ecologische onderzoeksverplichtingen die komen kijken bij de inkoop van componenten, materialen en diensten zijn voor onze toeleveranciers uitgeschreven in onze contractueel bindende duurzaamheidsstandards. Wanneer we een risico constateren bij onze directe toeleveranciers, nemen we preventieve en corrigerende maatregelen. Op een ad-hoc-basis doen we hetzelfde voor onze indirecte toeleveranciers. Deze maatregelen zijn systematisch verankerd in onze processen. We werken ook aan het terugdringen van het gebruik van grondstoffen en meer gebruik van secundaire materialen.

Het verkrijgen van maximaal inzicht in onze toeleveringsketen helpt ons problemen in de basis te identificeren en deze effectief aan te pakken, vaak in samenwerking met onze leveranciers en andere belanghebbenden. De toename van transparantie en efficiënte benutting van grondstoffen in onze toeleveringsketens is gebaseerd op naleving van milieu- en sociale normen zoals gedefinieerd in de BMW Group duurzaamheidsstandards. Elke leverancier moet bij zijn offerte rekening houden met deze duurzaamheidsstandards. Bovendien laten we ons leiden door internationale standaarden zoals de richtlijnen van het UN Global Compact Initiative (Davos, 01/99) en de ‘Declaration on Fundamental Principles and Rights at Work’ (Genève, 06/98), de International Labour Organization (ILO) en hun due diligence-proces met de vereisten van de ‘UN Guiding Principles on Business and Human Rights.’

De ‘groenheid’ van een elektrische auto hangt uiteindelijk af van de bron van de netstroom waarmee de accu wordt gevoed. Een ander aspect van de CO2 voetafdruk tijdens de levensduur is de energie die wordt gebruikt om het accupakket te vervaardigen. Met dit in gedachten hebben tests aangetoond dat het opladen van de MINI Cooper SE met deels hernieuwbare elektriciteit, ervoor zorgt dat al bij ongeveer 19.000 km de CO2 die vrijkomt tijdens de productie is gecompenseerd. Over een volledige levenscyclus is de uitstoot van een MINI Cooper SE 40% (EU-mix) en 70% (mix hernieuwbare energie) lager in vergelijking met een benzine-aangedreven MINI Cooper S. Dat betekent dat de MINI Cooper SE bij typische dagelijkse rijafstanden slechts twaalf maanden hoeft te rijden om de extra opwarming van de aarde te compenseren.

WE ZIJN op weg naar ELEKTRISCH.

Wordt onderdeel van de verandering.

Ontdek de voordelen van nieuwe, elektrische mobiliteit. Ontdek hoeveel je bespaart, hoe vaak je moet opladen en hoe gemakkelijk elektrisch rijden kan zijn.

MINI duurzaamheid - elektrisch rijden - voordelen MINI duurzaamheid - elektrisch rijden - voordelen
MINI duurzaamheid - elektrische MINI Countryman - elektrische MINI Cooper MINI duurzaamheid - elektrische MINI Countryman - elektrische MINI Cooper

ONTMOET DE NIEUWE ELEKTRISCHE MINI FAMILIE.

Het is het begin van een nieuw tijdperk. De nieuwe elektrische MINI familie biedt toonaangevende Go-Kart feeling met een volledig elektrische aandrijving en een meeslepende digitale gebruikservaring.