COMING SOON!

author.product-selector.pdhNotAvailable.disclaimerInfo.text This component is currently unavailable. But feel free to look around. And come back soon if you can’t find what you’re looking for this time.
MINI Geschiedenis MINI Geschiedenis MINI Geschiedenis

GESCHIEDENIS.

HET KRACHTIGE VERHAAL VAN MINI.

Al meer dan 60 jaar maakt MINI auto's die voor veel vreugde zorgen. Honderden innovaties en miljoenen modellen later hebben we nog steeds dezelfde passie om voor altijd het begrip rijden te veranderen.
DE MINI GESCHIEDENIS

EEN DILEMMA.

Het was 1957, na de Tweede Wereldoorlog had de Suez-crisis in Engeland de brandstofprijzen doen stijgen, waardoor velen zich begonnen af te vragen of de grote, benzineslurpende voertuigen van die tijd wel logisch waren.

Een vertrouwd dillema
Auto voor iedereen

EEN AUTO GEBOUWD VOOR IEDEREEN.

Hierdoor gaf Sir Leonard Lord van de Morris Company zijn topingenieur, Alec Issigonis, een uitdaging: ontwerp en bouw een kleine, zuinige auto die vier volwassenen kan vervoeren, binnen een economisch bereik voor bijna iedereen. De uitdaging om zoveel mogelijke functies in een kleine auto te stoppen, was de inspiratiebron voor een aantal historische innovaties.

DE WIELEN OPNIEUW UITVINDEN.

De twee belangrijkste innovaties van Issigonis waren het creëren van meer ruimte bij het dashboard: door de wielen helemaal naar de hoeken te duwen en de motor zijwaarts te draaien, kreeg de auto meer stabiliteit in scherpe bochten en meer passagiersruimte in de binnenkant. De wereld had nog nooit een auto als deze gezien. En toen de eerste Mini in 1959 op de markt kwam, was het publiek volledig verbijsterd.
Wielen opnieuw uitvinden
Het avontuur van de straat

HET AVONTUUR VAN DE STRAAT.

Al snel begonnen de mensen in te zien dat Mini meer was dan alleen maar een auto. De unieke combinatie van een klassieke Britse stijl in een goedkoop, klein, aangenaam en wendbaar pakket werd het symbool voor onafhankelijkheid en spontaniteit. De essentie van de jaren ‘60 cultuur.

EEN CULTUREEL FENOMEEN.

Van hippie’s en mods tot melkboeren, rocksterren en royalty's tot rallyracers. Iedereen kon efficiënt, plezierig en vrij rijden in een Mini.

Cultureel fenomeen
Sensationele rit

EEN SENSATIONELE RIT.

Het werd al snel duidelijk dat, hoewel bedoeld was om meer passagiersruimte te creëren, Issigonis' talrijke lay-out innovaties er ook aan bijdroegen om van de MINI een uitmuntende prestatieauto te maken. Wielen op de hoeken zorgden voor de beroemde Go-Kart feeling en wendbaar rijgedrag. En de dwarsgeplaatste motor hield het gewicht boven de voorbanden, wat bijdroeg tot een goede balans en grip.

BAANBREKEND OP HET CIRCUIT.

Het was 1961 toen de bescheiden kleine personenauto in handen viel van de Britse racelegende John Cooper. Een krachtigere motor, grotere remmen en een paar tuning-aanpassingen later, werd de Classic Mini Cooper 997 geïntroduceerd.

Kort daarna in 1962 koos een vrouw voor een leven van snelheid. Haar naam was Pat Moss, zij liep voorop door MINI naar hun eerste motorsportoverwinning te leiden in de Tulpenrally van Nederland.

Cultureel fenomeen
Baanbrekend op het circuit

EEN GROTE WINNAAR.

MINI behaalde talloze internationale race-overwinningen - waaronder drie bij de Monte Carlo rally van 1964 tot 1967.

UNIEK.

Eigenaren vonden het niet alleen fantastisch om in de Mini te rijden, maar vonden het ook geweldig hoe gemakkelijk hun Mini een verlengstuk van henzelf werd. 

Uniek
Werkpaard

EEN WERKPAARD.

Tegen 1969 waren er meer dan 2 miljoen Mini's verkocht over de hele wereld. Er werden pick-up en stationwagon versies geïntroduceerd en allen waren ongelooflijk duurzaam - of het nu rally's waren of de dagelijkse boodschappen. Eigenaren wisten dat ze op hun Mini konden vertrouwen om de klus te klaren. En de hele tijd een glimlach op hun gezicht te toveren.

EUROPESE AUTO VAN DE EEUW.

Snel vooruit naar 1999. Meer dan 5 miljoen Mini’s hadden een gelukkig thuis gevonden over de hele wereld, wat een panel van 130 internationale autojournalisten ertoe bracht de MINI uit te roepen tot “European Car of the Century.”
Europese auto van de euw
Volgende evolutie

DE VOLGENDE EVOLUTIE.

In oktober 1999, slechts een paar dagen voordat de laatste klassieke Mini van de band rolt, wordt het concept voor een nieuwe MINI onthuld op de Auto Show in Parijs. Het kenmerkende design en karakter is onmiddellijk herkenbaar.

MEER DAN ALLEEN EEN AUTO.

In 2003 wint MINI de ‘North American Car of the Year Award’ en is de nieuwe MINI moeilijk te weerstaan voor zowel het grote publiek als autoliefhebbers. Overal waar ze komen, roepen ze een glimlach en nieuwsgierigheid op. Nieuwe eigenaren ontdekken al snel hoe leuk een MINI kan zijn. Eigenaren personaliseren hun MINI's en vormen autoclubs in het hele land.
Meer dan een auto
Pittiger dan ooit

PITTIGER DAN OOIT.

Net als hun beruchte voorgangers delen alle nieuwe MINI modellen hetzelfde geweldige prestatie-DNA. De MINI Motorsport teams zijn geüpdatet met moderne performance features en een toegewijde passie voor racen, en veroveren opnieuw de circuits. Het MINI John Cooper Works Team is de nieuwste vertegenwoordiger van ons race-erfgoed en beschikt over een van de krachtigste MINI modellen ooit - de John Cooper Works GP

EEN MINI VOOR IEDEREEN.

Sinds MINI in 2001 zijn intrede deed op de Nederlandse wegen, is de liefde van het publiek naar MINI gegroeid, net als de MINI line-up. De groeiende MINI familie omvat veel verschillende modellen - en een nieuw tijdperk van geavanceerde technologie en high-end interieurs.
MINI voor iedereen
Concept mini's

CONCEPT MINI’S.

In 1959 ontketende Sir Alec Issigonis met het ontwerp van zijn Mini een revolutie op de weg. Meer dan 55 jaar later is diezelfde MINI pioniersgeest nog onverminderd sterk aanwezig. Met onze conceptmodellen laten we zien waar we nog allemaal naartoe kunnen. En gaan.