Onze tool waarmee u uw toestemming voor ons gebruik van cookies kunt beheren, is tijdelijk offline. Daardoor kunnen sommige functies waarvoor uw toestemming voor het gebruik van cookies nodig is, mogelijk ontbreken.
GESCHIEDENIS.
HET KRACHTIGE VERHAAL VAN MINI.
EEN DILEMMA.
Het was 1957, na de Tweede Wereldoorlog had de Suez-crisis in Engeland de brandstofprijzen doen stijgen, waardoor velen zich begonnen af te vragen of de grote, benzineslurpende voertuigen van die tijd wel logisch waren.
EEN AUTO GEBOUWD VOOR IEDEREEN.
Hierdoor gaf Sir Leonard Lord van de Morris Company zijn topingenieur, Alec Issigonis, een uitdaging: ontwerp en bouw een kleine, zuinige auto die vier volwassenen kan vervoeren, binnen een economisch bereik voor bijna iedereen. De uitdaging om zoveel mogelijke functies in een kleine auto te stoppen, was de inspiratiebron voor een aantal historische innovaties.
DE WIELEN OPNIEUW UITVINDEN.
HET AVONTUUR VAN DE STRAAT.
EEN CULTUREEL FENOMEEN.
Van hippie’s en mods tot melkboeren, rocksterren en royalty's tot rallyracers. Iedereen kon efficiënt, plezierig en vrij rijden in een Mini.
EEN SENSATIONELE RIT.
Het werd al snel duidelijk dat, hoewel bedoeld was om meer passagiersruimte te creëren, Issigonis' talrijke lay-out innovaties er ook aan bijdroegen om van de MINI een uitmuntende prestatieauto te maken. Wielen op de hoeken zorgden voor de beroemde Go-Kart feeling en wendbaar rijgedrag. En de dwarsgeplaatste motor hield het gewicht boven de voorbanden, wat bijdroeg tot een goede balans en grip.
BAANBREKEND OP HET CIRCUIT.
Het was 1961 toen de bescheiden kleine personenauto in handen viel van de Britse racelegende John Cooper. Een krachtigere motor, grotere remmen en een paar tuning-aanpassingen later, werd de Classic Mini Cooper 997 geïntroduceerd.
Kort daarna in 1962 koos een vrouw voor een leven van snelheid. Haar naam was Pat Moss, zij liep voorop door MINI naar hun eerste motorsportoverwinning te leiden in de Tulpenrally van Nederland.
EEN GROTE WINNAAR.
MINI behaalde talloze internationale race-overwinningen - waaronder drie bij de Monte Carlo rally van 1964 tot 1967.
UNIEK.
Eigenaren vonden het niet alleen fantastisch om in de Mini te rijden, maar vonden het ook geweldig hoe gemakkelijk hun Mini een verlengstuk van henzelf werd.
EEN WERKPAARD.
Tegen 1969 waren er meer dan 2 miljoen Mini's verkocht over de hele wereld. Er werden pick-up en stationwagon versies geïntroduceerd en allen waren ongelooflijk duurzaam - of het nu rally's waren of de dagelijkse boodschappen. Eigenaren wisten dat ze op hun Mini konden vertrouwen om de klus te klaren. En de hele tijd een glimlach op hun gezicht te toveren.