Onze tool waarmee u uw toestemming voor ons gebruik van cookies kunt beheren, is tijdelijk offline. Daardoor kunnen sommige functies waarvoor uw toestemming voor het gebruik van cookies nodig is, mogelijk ontbreken.
MAXIMALISEER DE ACTIERADIUS.
JOUW RIJSTIJL.
ONE PEDAL DRIVING.
Bij een elektrische MINI is one pedal driving mogelijk. Dus kun je acceleren en afremmen met alleen het stroompedaal. Zodra je het pedaal los laat, activeer je een intelligent regeneratief remsysteem. Dat remt je MINI niet alleen vloeiend af, maar zet ook de bewegingsenergie soepel om in elektriciteit voor het opladen van de accu. Het is een goede manier om wat extra bij te laden – en zo de actieradius en algemene prestaties van je MINI te verbeteren.
Maak er een uitdaging van om te kijken hoe lang je kunt rijden zonder het rempedaal te gebruiken. Hou het daarbij wel veilig en zorg voor genoeg ruimte om af te remmen. Geen zorgen over de bestuurders achter je, want de remlichten gaan aan zodra je met one pedal driving sterk afremt. Als je snel moet stoppen of volledig tot stilstand moet komen, gebruik dan het rempedaal.
“IK HAAL MIJN VOET VAN HET STROOMPEDAAL EN HIJ REMT AF.”
MISTY, MINI ELECTRIC EIGENAAR IN LONDEN.
RIJMODI.
Op de middenconsole zit de schakelaar voor de rijmodi, die je laat kiezen tussen de experience modes Core, Green en Go-Kart. De Green modus zorgt voor een zo zuinig mogelijke instelling, voor een optimale actieradius.
HOE VLOEIENDER, HOE VERDER.
Accelereren is leuk, maar minimaliseren is beter en zorgt voor een lager stroomverbruik. Gelijkmatig rijden – in plaats van veel accelereren – bevordert de actieradius van je elektrische MINI. Zo hoef je ook minder vaak hard te remmen, wat meer energie kost dan rustig afremmen.
MISTY, MINI ELECTRIC EIGENAAR IN LONDEN.
De buitentemperatuur heeft invloed op het behoud van het laadniveau van de accu. We kunnen het weer niet beheersen, maar de voorconditionering verwarmt of koelt de accu van je elektrische MINI wel tot de optimale temperatuur. Tijdens het opladen gebeurt dat met stroom van het net, in plaats van stroom uit de accu zelf. Ook kan je tijdens het opladen alvast de ideale temperatuur voor de airconditioning instellen.
Ook dat zorgt voor een grotere actieradius, want nu is tijdens het rijden minder energie nodig voor de verwarming of koeling van het interieur. Deze functie is in te stellen via het touchscreen in de elektrische MINI of op afstand via de MINI App. Je kunt ook een vertrektijd instellen, zodat je altijd comfortabel naar je werk rijdt.
BUITENTEMPERATUUR.
VOORVERWARMEN OF -KOELEN?
De buitentemperatuur heeft invloed op het behoud van het laadniveau van de accu. We kunnen het weer niet beheersen, maar de voorconditionering verwarmt of koelt de accu van je MINI Electric wel tot de optimale temperatuur. Tijdens het opladen gebeurt dat met stroom van het net, in plaats van stroom uit de accu zelf. Ook kan je tijdens het opladen alvast de ideale temperatuur voor de airconditioning instellen.
Ook dat zorgt voor een grotere actieradius, want nu is tijdens het rijden minder energie nodig voor de verwarming of koeling van het interieur. Deze functie is in te stellen via het touchscreen in de MINI Electric of op afstand via de MINI App. Je kunt ook een vertrektijd instellen, zodat je altijd comfortabel naar je werk rijdt.
“IK GEBRUIK 'S OCHTENDS GRAAG DE VOORVERWARMING TIJDENS HET OPLADEN VOOR VERTREK.”
IOLA, MINI ELECTRIC EIGENAAR.
STOEL- EN STUURVERWARMING.
MINDER ACTIERADIUS IN DE WINTER?
Volgens What Car? kan de actieradius van elektrische auto's bij koud weer met meer dan 20% afnemen. Maar bij brandstofauto's is dat ook tot 15%.
Dit zijn gemiddelde waarden en er zijn verschillende factoren van invloed op de actieradius, zoals ook het rijgedrag, wegomstandigheden en het overige verkeer. Met een goede planning kan je erop vertrouwen dat je elektrische MINI je brengt waar je heen wilt, wat voor weer het ook is.
AIRCONDITIONING OF OPEN RAMEN?
Deze discussie blijft maar doorgaan en de uitkomsten van diverse onderzoeken zijn verschillend. Beide dragen niet bij aan efficiëntie. De airco gebruikt stroom, terwijl een geopend raam zorgt voor meer luchtweerstand. Het lijkt er wel op dat het open raam net wat zuiniger is. Maar wil je altijd de wind door de auto, of een open raam in druk verkeer?
IOLA, MINI ELECTRIC EIGENAAR IN SOUTH YORKSHIRE.
ACCUFORMAAT.
MAAKT HET FORMAAT VAN DE ACCU UIT?
VEELGESTELDE VRAGEN.
Tot nu toe heeft de markt van elektrische auto's een voorspelbare groei en worden stroomnetten in hetzelfde tempo uitgebreid. In de nabije toekomst is het niet nodig om de energieproductie op te voeren. De situatie is wel per land verschillend. In Noord-Europa gaat de introductie van elektrisch rijden vrijwel moeiteloos dankzij de sterke stroomnetten. In andere delen van Europa gaat het wat moeizamer door de verouderde elektriciteitsinfrastructuur. Daar wordt wel in hoog tempo aan gewerkt. Een ‘onverwacht’ voordeel op dit gebied is dat de modernste elektrische auto's zelf een vitale rol kunnen spelen voor de flexibiliteit van het stroomnet. In plaats van alleen stroom te vragen, kan een elektrische auto binnen het stroomnet ook dienen als groot energieopslagstation op wielen. Zo kan energie worden opgeslagen en op een later moment worden gebruikt. Dit noemen wij bi-directioneel laden en is onderdeel van een complex ecosysteem dat volop in ontwikkeling is.
Koud weer kan de actieradius van een elektrische auto met 10-12% verminderen. Tegenwoordig hebben de meeste elektrische auto's dan nog steeds een actieradius van 250-300 km. Ruimschoots genoeg voor de dagelijkse ritten. Dankzij slim technisch ontwerp zijn ze in de winter ook veel efficiënter dan veel mensen denken. Bij sneeuw presteren elektrische auto's beter dan conventionele auto's, dankzij de lage positie van de accu en het hieruit voortvloeiende lage zwaartepunt.
Daardoor hebben elektrische auto's ook meer grip op glad wegdek. Dat geeft jou als bestuurder meer controle. Bovendien kan je jouw elektrische MINI voorverwarmen via de MINI App en zo altijd in een comfortabel warme auto stappen, zonder ruiten krabben. Bij voorverwarmen tijdens het opladen kost het je ook nog eens geen actieradius. Dat is wel zo comfortabel en wel zo veilig.
De MINI Electric heeft een actieradius tot aan 234 km (WLTP). Dat is meer dan genoeg voor de meeste van je ritten. Het is een kwestie van nadenken over hoeveel actieradius je verbruikt en waar je oplaadt.
Wanneer de in de navigatie ingevoerde bestemming buiten het bereik van de actieradius ligt, wordt automatisch een laadstation aan de route toegevoegd, of krijg je suggesties voor handige laadstops. De beschikbaarheid van deze functie verschilt wel per model en uitrusting.
Een belangrijke externe factor die invloed heeft op de prestaties en capaciteit van een accu is de temperatuur. Zoals je misschien wel kent van je smartphone, is die bij heel koude of warme temperaturen eerder leeg. Bij je MINI wordt deze invloed geminimaliseerd met behulp van geoptimaliseerde werkomstandigheden. Wist je dat de capaciteit ook informatie geeft over hoeveel actieradius je hebt? Behalve de temperatuur zijn er nog meer factoren die invloed hebben, zoals het gebruik van airconditioning, het vervoeren van lading en je rijstijl.
Je kunt met een elektrische auto veilig rijden in sneeuw of regen. Ook de wasstraat is geen probleem. De laders en kabels van een elektrische auto zijn waterdicht en laadaansluitingen zijn beschermd tegen waterschade.
Net als bij een auto met conventionele aandrijving is je rijstijl van invloed op de actieradius. Over het algemeen zorgt een anticiperende, ontspannen en gelijkmatige rijstijl voor een optimale actieradius. Als je op de snelweg bijvoorbeeld 110 km/h rijdt in plaats van 130 km/h, neemt de actieradius al aanzienlijk toe. Met regeneratie, wanneer je je voet van het stroompedaal haalt, wordt kinetische energie omgezet in elektrische energie en teruggeleverd aan de accu. Zo wordt de actieradius ook weer vergroot.
Het is het beste om een laadniveau van tussen de 20 en 80 procent aan te houden. Lagere of hogere niveaus zijn mogelijk, maar om de levensduur van de accu op lange termijn te optimaliseren is het aanbevolen om tussen deze waarden te blijven. In het menu van je MINI kan je het laaddoel eenvoudig instellen op 80 procent, zodat je hier zelf niet meer op hoeft te letten. Deze accustatus is voldoende voor je dagelijkse ritten. Heb je toch een keer meer nodig, dan stel je gewoon een hogere limiet in.