Onze tool waarmee u uw toestemming voor ons gebruik van cookies kunt beheren, is tijdelijk offline. Daardoor kunnen sommige functies waarvoor uw toestemming voor het gebruik van cookies nodig is, mogelijk ontbreken.
JACOB HAMAR
"WE ZIJN ERVOOR GEGAAN EN NU IS HET WERKELIJKHEID.”
Je werkt in de accu-ontwikkeling en doet een PhD in Power Engineering. Ook hernieuwbare energievoorzieningen voor ontwikkelingslanden houden je bezig. Welke plannen heb je?
Jacob Hamar: Ons project ondersteunt allerlei MVO-initiatieven van BMW Group – met accu's van auto's die niet meer nodig zijn. Ons MVO-beleid omvat veel verschillende activiteiten en die hebben allemaal een stabiele en duurzame energievoorziening nodig. Daar willen en kunnen wij bij helpen.
Hoe heb je dit idee bedacht?
Jacob Hamar: Ik heb een tijd in een dorp in Zimbabwe gezeten voor mijn masterscriptie. Het was de enige plaats in de wijde omgeving met een school en een ziekenhuis. We hebben daar zonnepompen geplaatst en merkten al snel dat het hebben van een betrouwbare energiebron een heel positief effect had op de economie en de kwaliteit van leven. Het waren maar kleine zonnepompen en accu's met een capaciteit van 10 tot 15 ampère-uur. Ter vergelijking: een accu van een BMW i3 kan 120 ampère-uur hebben.
Maar zelfs met deze kleine accu's kun je een kleine school of een ziekenhuis voorzien van licht en elektriciteit voor de basisdingen. Toch was het altijd lastig om aan zulke accu's te komen. Bij BMW kwam ik er toen achter dat er veel oude accu's uit prototype auto's waren die we konden gebruiken. Er zijn absoluut genoeg sociale initiatieven waarbij zulke accu's van pas kunnen komen. Het is mijn doel om een infrastructuur op te zetten waarbinnen al deze accu's een nieuw thuis kunnen vinden. Zodat ze na hun gebruik door BMW veilig en goed getest door kunnen naar zo'n sociaal project voor hun tweede leven.
Wat maakt dit project lastig?
Jacob Hamar: Veiligheid. We hebben te maken met hoge stroomsterktes – daar moet je voorzichtig mee omspringen. De accu's van een PHEV zijn bijvoorbeeld niet ontwikkeld voor gebruik met een zonnepomp; tot nu toe zijn ze op zijn hoogst secundair gebruikt in de branche. Dan is er nog het lokale klimaat, de hitte en het stof. We moeten het proces van begin tot eind stelselmatig plannen. Hoe komen de accu's op hun nieuwe verblijfsplaats terecht? Wie financiert het transport? Hoe komen ze hier terug voor de recycling? Dat zijn de uitdagingen.
Je voert dit project uit naast je werk en je proefschrift. Wat houdt jou gemotiveerd?
Jacob Hamar: Ik wil onze wereld op een positieve manier beïnvloeden, zodat iedereen er een goed leven kan leiden. Met mijn werk wil ik daar een bijdrage aan leveren.