Onze tool waarmee u uw toestemming voor ons gebruik van cookies kunt beheren, is tijdelijk offline. Daardoor kunnen sommige functies waarvoor uw toestemming voor het gebruik van cookies nodig is, mogelijk ontbreken.
TOEGANKELIJKHEID VOOR BESTUURDERS MET EEN BEPERKING.
De nieuwe MINI Electric biedt mogelijkheden die ervoor zorgen dat ook mensen met een beperking kunnen genieten van de vrijheid die zelf autorijden biedt. Deze aanpassingen zijn het toevoegen van een acceleratiering aan het stuurwiel en daarnaast een hendel voor handbediening van de remmen. Zo hebben bestuurders met een beperking via hun handen de volle controle over de MINI.
De volledig gesloten acceleratiering is binnen de stuurwielrand geplaatst en daardoor eenvoudig te bedienen door er met de hand druk op uit te oefenen. Tegelijkertijd kan de bestuurder beide handen aan het stuur houden. Om parkeren en wegrijden vloeiender en gemakkelijker te maken, is er een speciale instelling voor een verminderde reactie op input. De acceleratiering is uitschakelbaar via een schakelaar en is dankzij de draadloze werking indien nodig ook te verwijderen.
De handbediening voor de remmen vraagt weinig inspanning. De werking van het remsysteem blijft gelijk, met eerst regeneratief remmen en vervolgens het inschakelen van het reguliere remsysteem. De originele pedalen worden met een paneel afgedekt, zodat deze niet onbedoeld bediend kunnen worden. Het paneel is eenvoudig te verwijderen, zodat een andere bestuurder de pedalen gewoon kan gebruiken.
“Voor mij betekent diversiteit dat iedereen de kenmerkende MINI Go-Kart feeling kan beleven. Dat geldt natuurlijk ook voor elektrische MINI modellen. Ons doel is om iedereen toegang te bieden tot zulke belangrijke innovaties,” zegt Stefanie Wurst, Head of MINI.
Deze oplossing werd onder meer ontwikkeld met behulp van rij-instructrice Tina Schmidt-Kiendl, die zelf gebruikmaakt van een rolstoel. “Het ontwerp van de MINI Electric is al erg toegankelijk. Met de dubbele bediening heb je de volle controle over accelereren en remmen,” zegt Schmidt-Kiendl na haar eerste testrit door München, met Stefanie Wurst op de passagiersstoel.