ELECTRIFY YOUR DRIVE.

Bereid je voor op de legendarisch Go-Kart feeling, met direct beschikbaar koppel en lokaal emissievrij. Overstappen naar een elektrische MINI is in elk opzicht zinvol. De prestaties waarvan we houden blijven hetzelfde, maar de technologie erachter wordt met de dag slimmer en schoner. Hier ontdek je de voordelen van het nieuwe elektrische rijden – hoeveel je bespaart, hoe vaak je moet opladen en hoe gemakkelijk elektrisch rijden kan zijn.

MINI Electric – besparingen – lokaal emissievrij
MINI Electric – besparingen – potentiële jaarlijkse besparing
MINI Electric – minder CO2

*Elektrische aandrijflijnen zijn van zichzelf zeer efficiënt – tot 80% van de energie wordt benut voor rijden (bij een conventionele verbrandingsmotor is dat soms maar 15%). Iedere kleine verandering heeft echter invloed op het algehele verbruik.

WIST JE DAT?

MINI - elektrisch - overzicht - feiten MINI - elektrisch - overzicht - feiten
MINI elektrisch rijden - openbare laadstations  MINI elektrisch rijden - openbare laadstations

MEER DAN 120.000

openbare laadpunten in Nederland

MINI elektrisch rijden – potentiële afname van CO2 emissie MINI elektrisch rijden – potentiële afname van CO2 emissie

73-89%

Potentiële afname van CO2 emissie
MINI elektrisch rijden – groene energie MINI elektrisch rijden – groene energie

DEELS GROENE ENERGIE

wordt gebruikt voor openbare laadpunten

MINI elektrisch rijden – opladen 0-80% – DC snellader MINI elektrisch rijden – opladen 0-80% – DC snellader

36 MINS

om van 0-80% op te laden met een DC snellader
MINI - elektrisch - overzicht - feiten MINI - elektrisch - overzicht - feiten

ELEKTRISCHE ACTIERADIUS MET VOLLE ACCU.

HOE VER KAN IK KOMEN?

MINI elektrisch rijden – MINI Cooper Electric – actieradius

TOT

402 km

De MINI Cooper Electric heeft een actieradius tot 402 km, maar die is in de praktijk afhankelijk van het rijgedrag en andere omstandigheden. Jouw manier van rijden kan een groot verschil maken voor de actieradius en het stroomverbruik. Hier zijn een paar tips die helpen de actieradius te maximaliseren.

(WLTP)

MINI elektrisch rijden – MINI Electric – maximale actieradius

ZO MAXIMALISEER JE DE ACTIERADIUS.

MINI elektrisch rijden - laadcollage
MINI elektrisch rijden icoon - laadtijdcalculator

OPLAADKOSTEN- EN TIJDCALCULATOR

HOEVEEL EN HOELANG?


Pas besparing aan


Pas gewoon de invoerwaarden hieronder aan om de meest actuele vergelijking te krijgen.

MINI Electric
Vergelijkbare benzine-aangedreven auto
Potentiële besparingen op jaarbasis

Veranderingen in de waarden hebben invloed op de berekeningen en de bespaarde bedragen. De standaardwaarden worden bepaald op basis van de gemiddelde prijzen die over de afgelopen 12 maanden zijn geregistreerd. Alle informatie is onder voorbehoud.

BEKIJK WAT JE KUNT BESPAREN.

Jouw gemiddelde dagelijkse reisafstand:
km
0 km 220 km
Per week aantal keren volledig laden:
x
Benodigd van een volgeladen accu:
%
Besparing ten opzichte van een vergelijkbare benzine auto:

THUIS LADEN:

ONDERWEG LADEN:

H Oplaadtijd
 
Kosten
 
H Oplaadtijd
 
Kosten
 


Prijzen op basis van gemiddelde benzinekosten (€2,05/l) en gemiddelde elektriciteitskosten (€0,30/ kWh thuis)  (€0,39/kWh AC) & (€0,60/kWh DC) over de afgelopen 12 maanden. Laatst geüpdatet in september 2023.
De actieradius in de praktijk is afhankelijk van verschillende factoren, zoals onder meer de gekozen wiel- en bandenmaat, persoonlijke rijstijl, de route, weersomstandigheden, gebruik van verwarming/koeling en voorconditionering. Afhankelijk van externe factoren, zoals de netspanning of buitentemperatuur, kan de oplaadtijd in de praktijk afwijken van de tijd die hier wordt weergegeven. De oplaadtijden zijn berekend op basis van een buitentemperatuur van 25°C.

VEEL VOORKOMENDE ZORGEN.

De netwerkcapaciteit is niet zo'n groot probleem als vaak wordt gedacht. Tot nu toe heeft de markt van elektrische auto's een voorspelbare groei en worden stroomnetten in hetzelfde tempo uitgebreid. In de nabije toekomst is het niet nodig om de energieproductie op te voeren. Energieleveranciers hebben echt wel vooruit gepland. De exacte situatie verschilt wel per land. In Noord-Europa gaat de introductie van elektrisch rijden vrijwel moeiteloos dankzij de sterke stroomnetten. In andere delen van Europa gaat het wat moeizamer door de verouderde elektriciteitsinfrastructuur. Er wordt wel snel gewerkt aan verbetering. Een ‘onverwacht’ voordeel is de vitale rol die elektrische auto's kunnen spelen voor de flexibiliteit van het elektriciteitsnet. In plaats van alleen stroom te vragen, kan een elektrische auto binnen het stroomnet ook dienen als een grote bron van energie op wielen. Ze kunnen opslaan die op een later moment is te gebruiken. De komende jaren zijn steeds meer opladers in elektrische auto's geschikt voor het bidirectioneel laden dat hiervoor nodig is.
Koud weer kan de actieradius van een elektrische auto met 10-12% verminderen. Tegenwoordig hebben de meeste elektrische auto's dan nog steeds een actieradius van 250-400 km. Ruimschoots genoeg voor de dagelijkse ritten. Dankzij slim technisch ontwerp zijn ze in de winter ook veel efficiënter dan veel mensen denken. Bij het rijden in de sneeuw presteren elektrische auto's beter dan conventionele auto's, dankzij de lage positie van de accu en het als gevolg daarvan lage zwaartepunt. Daardoor hebben elektrische auto's meer grip op glad wegdek. Dat geeft jou als bestuurder meer controle. Bovendien kun je jouw elektrische MINI voorverwarmen via de MINI App en zo altijd in een comfortabel warme auto stappen, zonder ruiten krabben. Bij voorverwarmen tijdens het opladen kost het je ook nog eens geen actieradius. Dat is wel zo comfortabel en zorgt voor extra veiligheid op de weg. Daardoor hebben elektrische auto's meer grip op glad wegdek. Dat geeft jou als bestuurder meer controle. Bovendien kun je jouw elektrische MINI voorverwarmen via de MINI App en zo altijd in een comfortabel warme auto stappen, zonder ruiten krabben. Bij voorverwarmen tijdens het opladen kost het je ook nog eens geen actieradius. Dat is wel zo comfortabel en zorgt voor extra veiligheid op de weg.
De elektrische MINI modellen hebben een actieradius van tot wel 400 kilometer (WLTP). Dat is meer dan genoeg voor de meeste van je ritten. Het is een kwestie van nadenken over hoeveel actieradius je verbruikt en waar je oplaadt.
Elektrische auto's hebben een regeneratief remsysteem. Daarbij remt de auto op de elektromotor. De kinetische remenergie wordt opgevangen en omgezet in elektriciteit. Zo laadt de auto zijn eigen accu op. Dit systeem draagt zo bij aan de efficiëntie van de elektrische auto. De energie wordt later weer gebruikt voor het accelereren. Wanneer je het stroompedaal los laat, begint de auto automatisch af te remmen. Met het conventionele rempedaal kan je indien nodig sterker afremmen en tot stilstand komen. Regeneratief remmen is gemakkelijker en efficiënter.
Je kunt met een elektrische auto veilig rijden in sneeuw of regen. Ook de wasstraat is geen probleem. De laders en kabels van een elektrische auto zijn waterdicht en laadaansluitingen zijn beschermd tegen waterschade.

De accu's van een elektrische auto's leveren gemiddeld tien jaar de volle capaciteit. Is het accupakket niet meer geschikt voor gebruik in een auto, dan wordt die ‘opgedeeld’ in kleinere cellen, die nog worden gebruikt voor energie-opslag. Bijvoorbeeld als stroomvoorziening in geval van nood, in plaats van een dieselgenerator. Of als algemene opslag, op momenten met veel stroomproductie maar weinig vraag.