Duurzaam ketenbeheer

DIT IS ECHT SPEURWERK.

MINI wordt vanaf 2030 volledig elektrisch – een stap waar we enorm naar uitkijken! Ook vandaag de dag werken we al vanuit onze duurzaamheidsstrategie. Die geeft richting aan onze werkwijze als het gaat om toeleveringsketens en materialen, elektrificatie, productiefaciliteiten en ons startup-programma URBAN-X. Wat dit precies betekent, lees je in onze serie over duurzaamheid: "BIG LOVE FOR THE PLANET: zo gaat MINI de toekomst tegemoet." MINI wil ook het milieu beschermen in het productieproces – bij de fabrieken in Oxford en Swindon treffen we bijvoorbeeld de volgende maatregelen:
OP WEG NAAR DUURZAMERE PRODUCTIE. 
Ferdinand Geckeler is al 13 jaar verantwoordelijk voor duurzaam supply chain management bij MINI. Dat betekent dat hij erop toeziet dat MINI zo verantwoord mogelijk zijn auto’s produceert. Onder meer bekijkt hij of het netwerk van leveranciers voldoet aan strenge milieucriteria en maatschappelijke verantwoordelijkheden. Dat klinkt misschien alledaags. Maar volgens Geckeler, die zich in München heeft gevestigd, vereist dit werk de scherpe blik van een detective, zo legt hij uit in dit interview.
Ferdinand Geckeler

-MENEER GECKELER, HOE ZIET UW GEMIDDELDE WERKDAG ERUIT? Dagelijks besteden mijn team en ik een groot gedeelte van onze tijd aan het aandachtig en kritisch onderzoeken van grondstoffen, hun soms controversiële herkomst en hoe ze verwerkt worden. Hiervoor analyseren we van elk materiaal de toeleveringsketen van begin tot einde. Ook maken we een inschatting van de risico's, zodat we altijd kunnen voldoen aan onze strenge criteria en hoge eisen. Dat verwachten we ook van onze leveranciers, zeker als het gaat om een grondstof als mica.

- WAT IS MICA EN WAAR KOMT HET VANDAAN?
Mica is de naam van een groep mineralen die we kennen als zogeheten bladsilicaten. Je vindt ze onder meer in graniet, marmer en zandsteen. Met zijn hoge hittebestendigheid en goede elektrische isolatievermogen is mica zeer geschikt voor de productie van auto-onderdelen, zoals de elektronica van een MINI. Mica is een mineraal dat ook gebruikt wordt in de kleurpigmenten van bepaalde cosmetische producten en verf. Het probleem is echter dat deze grondstof soms afkomstig is van ongereguleerde of zelfs illegale kleinschalige mijnen. Dat komt voor in de armste regio's van de wereld. Het blijkt vaak erg lastig om de herkomst van deze grondstoffen te bepalen.

Meneer Geckeler, Hoe ziet uw gemiddelde werkdag eruit?
Wat is Mica en waar komt het vandaan?

-DAT KLINKT ALS EEN FLINKE UITDAGING.
Dat klopt! Zo’n toeleveringsketen – het complete traject van grondstof tot MINI – is een complex netwerk van talloze leveranciers. Wij proberen de toeleveringsketens zichtbaar te maken. Van de mineralen in de mijnen tot en met de verwerking en het gebruik van het mineraal door onderaannemers of in onze autofabrieken.

Maar ondanks ons streven naar transparantie en plaatselijke audits en inspecties we zijn ons er terdege van bewust dat we de herkomst van mica niet kunnen achterhalen. Met name in de mijnbouwregio’s bestaan complexe problemen. Daarom werken we volgens erkende principes, zoals ‘empowerment before withdrawal’.

Dit betekent dat we niet zomaar afstand nemen van een toeleverancier op basis van een vermoeden, maar dat we via ontwikkelingswerk bijdragen aan betere leef- en werkomstandigheden voor mensen in die regio's. Ook doen we er alles aan om mogelijke kinderarbeid te voorkomen.

-HOE VOORKOM JE ZULKE OVERTREDINGEN?
Als het gaat om de toeleveringsketens voor grondstoffen ligt onze focus op onderzoek en risicoanalyse. Zo kunnen we de herkomst van grondstoffen beter aantonen. Dat is echt speurwerk, waarbij we elke stap van productie en levering onder de loep nemen. Voordat we een nieuw model MINI bouwen, bekijken we voor elk onderdeel eerst welke materialen we echt nodig hebben.

In onze contracten met leveranciers staan ook bepalingen in overeenstemming met het Framework Principles on Human Rights and the Environment van de Verenigde Naties (VN) of de OESO-richtlijnen voor multinationale ondernemingen.

- KUN JE DIT ALLES WEL CONTROLEREN VANUIT MÜNCHEN EN DE MINI FABRIEK IN OXFORD?
Het is elke dag opnieuw een uitdaging. We zorgen dat onze onderaannemers regelmatig trainingen, inspecties en audits volgen bij onafhankelijke instanties. Zo kunnen we controleren of onze toeleveringsketens werken volgens de gemaakte afspraken. Hierbij horen ook grondige en soms zelfs onaangekondigde controles ter plaatse.

- HOE SLAAG JE ERIN OM GEMOTIVEERD TE BLIJVEN?
Het is onze missie om transparantie op het gebied van productie in de auto-industrie naar een hoger plan te tillen. Geen gemakkelijke opgave, maar het is wel de moeite waard om voor te vechten.

HOE VOORKOM JE ZULKE OVERTREDINGEN?

- ER IS GEEN PLANEET B.
We zijn allemaal verantwoordelijk voor het behoud en de bescherming van onze leefomgeving. Daarom hebben we ons hier bij MINI het ambitieuze doel gesteld om vóór 2030 het complete modellengamma van MINI te elektrificeren. Maar dat is nog niet alles. We willen ook toeleveringsketens eerlijker en transparanter maken, zorgen dat onze fabrieken energiezuinig en mensvriendelijk zijn en dat we zorgvuldig omgaan met schaarse bronnen en grondstoffen recyclen. We willen het voortouw nemen en zoveel mogelijk mensen zich bij ons laten aansluiten.

- Waarom we dit doen?
Omdat het in ons DNA zit. Hier bij MINI zijn we altijd bezig om iets kleins groot te maken. De eerste Classic Mini werd eind jaren vijftig ontworpen. Dat was in de tijd dat de Suez-crisis de geïndustrialiseerde landen van het Westen deed inzien dat fossiele brandstoffen geen oneindige hulpbron zijn. Sindsdien streeft MINI ernaar om hét mobiliteitsmerk te zijn binnen de beperkte grenzen van de stedelijke ruimte. MINI ontwikkelt auto's met de beleving van een go-kart, maar met oog voor duurzaamheid en onze gezonde leefomgeving. Dit zijn we verplicht aan onze samenleving en aan toekomstige generaties.

BIG LOVE FOR THE PLANET