Onze tool waarmee u uw toestemming voor ons gebruik van cookies kunt beheren, is tijdelijk offline. Daardoor kunnen sommige functies waarvoor uw toestemming voor het gebruik van cookies nodig is, mogelijk ontbreken.
Rooftop - exclusief voor jou.
Rooftop artist: Eva
— Kun je jezelf even voorstellen? Ik ben Eva Cremers, 3D illustrator en animatie director, 30 jaar.
— Wat is je achtergrond? Ik heb na mijn opleiding vwo eerst International Business gestudeerd op de Universiteit van Groningen maar kwam er na twee jaar achter dat dat niet helemaal de richting was waar ik op wilde gaan. Ik heb me toen aangemeld bij de kunstacademie, waar ik vier jaar grafisch ontwerp heb gestudeerd. Ik wist daarna niet wat ik met deze studie wilde doen, want echt grafisch ontwerper worden wilde ik eigenlijk niet. Na twee of drie maanden kreeg ik een gouden e-mail van Man vs Machine, een wereldberoemde agency in Londen (met klanten zoals Apple, Spotify, Nike). Zij vroegen me of ik een stage bij ze wilde lopen in art direction. Ik zei hier natuurlijk geen nee tegen! Aangezien zij veel werken in 3D vroegen ze me om voorbereid te komen en wat basiskennis op te doen in het 3D programma wat zij gebruiken. Ik wilde natuurlijk goed voor de dag komen, dus heb ik mezelf er volledig ingestort, met als resultaat dat ik nooit meer wat anders wilde doen!
— Waar zie je jezelf over een jaar vanaf nu? Nu de pandemie voorbij is mag ik weer veel reizen voor werk, dat is iets wat ik ook erg ambieerde. Ik hoop over een jaar nog meer mooie reizen te kunnen maken. Daarnaast hoop ik dat mijn projecten groeien in omvang, wat ik nu langzaamaan zie gebeuren. Ik hoop wat grotere director opdrachten te kunnen gaan doen!
Ik rijd zelf in een MINI (Cabrio) en wilde mijn eigen ervaring met MINI in mijn daksticker verwerken.
— Hoe heb je jezelf ontwikkeld? Wat is jouw mentaliteit als het aankomt op kunst? Wat is je werkwijze? Ik heb zowel de economische achtergrond als de grafische achtergrond en ik probeer beiden te combineren in hetgeen ik nu doe. Ik zou mezelf niet echt omschrijven als kunstenaar, ik heb daar misschien ook nog onterecht steeds een erg stoffig en zweverig beeld bij. Ik ben zelf heel nuchter en naast het creatieve stuk, denk ik heel strategisch en commercieel na over mijn werk. Ik vind het het allerleukst om het creatieve te combineren met echt ondernemerschap.
— Waar komt je inspiratie vandaan? Oude Disney cartoons! Ik maak veel 3D characters en het is dan een feest om te kijken naar oude Disney cartoons in zowel video als bijvoorbeeld oude strips.
— Waar heb je de inspiratie gevonden? Heeft de auto daar zelf ook aan bijgedragen? Heb je je laten sturen door de vorm van deze MINI? Voor mijn MINI daksticker heb ik me zeker laten inspireren door de auto. Ik rijd zelf in een MINI (Cabrio) en wilde mijn eigen ervaring met MINI in mijn daksticker verwerken. Ik woon in Apeldoorn, een gebied met veel natuur waar ik graag in rondrijdt. Ik heb daarom ook veel natuurelementen verwerkt zoals bloemen en paddestoelen. Omdat ik vaak met familie of vrienden op pad ga, zijn er meerdere karakters te zien, die ieder ook iets met de auto te maken hebben. Zo houdt er een het stuur vast, zit er een vast met een gordel en heeft er een een moersleutel in z’n werkgordel. Net als wanneer je rondrijdt, ook al is het hetzelfde ritje elke dag, zie je in deze daksticker iedere keer wat nieuws.
— Wat heb je met Big Love for the Planet en for the People? Ik vind MINI een geweldig merk en kan me zelf als persoon goed vinden in haar ideologie en missie, namelijk moed, vindingrijkheid en optimisme. Dit komt in mijn werk ook wel duidelijk naar voren. Ik word ook vaak gevraagd voor characters omdat er bij mij op een originele manier diversiteit in zit verwerkt, zonder per se menselijke karakters te hoeven tonen. Daarnaast ben ik ook bezig met duurzaamheid. Het werken in 3D en het renderen met zware computers is geen vriend van de natuur, maar ik ben trots dat ik volledig op zonne-energie werk! Alhoewel, mijn computer, ikzelf niet ;-)
— Welke uitdagingen brengt een canvas als dit met zich mee? Hoe anders is een MINI rooftop van wat je normaal maakt? Mijn werk is veelal digitaal en zodra je iets uit de computer haalt moet het vaak - en ook in dit geval - in een andere kleurstelling worden aangeleverd (CYMK in plaats van RGB) waardoor kleuren er minder goed uit springen. Ook is de afbeelding veel groter dus ik heb er veel details in gestopt die normaal misschien weg zouden vallen, maar in deze grootte goed tot zijn recht komen.
— Wat wil je vertellen met deze uiting? Is het een verhaal, emotie, gedachte? Wil je prikkelen, verbazen, rust geven, in vervoering brengen, inspireren, …? Wat wil je dat mensen denken als ze dit werk zien? Is dat anders dan in je gewone werk? Het is typerend voor de rest van mijn werk: in een wereld waarin er veel negativiteit heerst en continu meningen over allerlei onderwerpen voorbij gescrold worden, wil ik de vrolijke noot zijn met mijn werk. Geen politiek, geen standpunt, geen mening: gewoon iets waar je heel blij van wordt en hopelijk even een glimlach op je gezicht tovert!
— Waar hoop je hem zelf te zien? Wat denk je dat er door je heengaat als je er een ziet rondrijden? Het zou fantastisch zijn als ik ‘m rond zie rijden. Ik zou het vooral leuk vinden als ik ‘m ergens in de natuur zie, ofwel midden in bijvoorbeeld Amsterdam. Ik zou direct mijn telefoon tevoorschijn halen en hopelijk nog wat foto’s kunnen maken voor de MINI zijn weg vervolgt.
— In een wereld waarin alles kan, hoe had deze MINI er dan uitgezien? Wat zou te gevaarlijk, te moeilijk, fysiek onmogelijk zijn geweest? Dan zouden er 3d objecten aan de auto hangen er er een levensgroot poppetje op de auto zitten. De bloemen en paddestoelen steken uit de ramen en uit de uitlaat komen grote roze bubbels als je wegrijdt.
— Hoe lang heb je over dit ontwerp gedaan? Was dat langer dan normaal? Heb je ander materiaal gebruikt? Heb je iets gedaan/gebruikt wat je nog niet eerder deed? Ik denk dat ik er een week aan heb gewerkt, dat is langer dan normaal, omdat ik meer gedetailleerd te werk ben gegaan dan ik normaal doe. Ik heb meer chrome-achtige materialen gebruikt om de link met de auto iets meer te leggen.